Assistansuppropet!

Hej alla!

Ny vecka, nya utmaningar. Veckan började på max. Veronica är i stan och dagen började med en mindre kamp med att få tag på en taxibuss med ramp, något som man tar för givet ska gå att få tag på i Stockholm, men som vi snabbt lärde oss var rentut omöjligt. Detta trots att vi bokat taxin redan i förra veckan för att se till att detta inte skulle hända. I växeln var man inte särskilt tillmötesgående och vitsordade visserligen att bokningen fanns men att det inte fanns någon ledig taxi nu. Något som fick mig att börja tänka på ett gammalt Seinfeld-avsnitt. "So you take the bookings, but you don´t hold the cars? Anyone can take a booking, but what I wanted was for you to actually hold a car for me."


Såhär fint var Hotel Anglais i alla fall. Lobbyn såg vi en del av under vår väntan på 1,5 h cirkus.

Sedan bar det av till SvT där Veronica var med i debatt med Helle Kleine.



Här står Veronica, vår rikskändis och förkämpe, med en kvinna från SvT, som vanligt flankerad av vovvarna.

Sedan var det presskonferens med anledning av assistansuppropet (assistansuppropet.se), ett intiativ som satts ihop inom loppet av en helg med anledning av Försäkringskassans nya arbetsdokument. Dokumentet är på 91 sidor och har satts ihop av Socialstyrelsen. Det är tänkt att användas i kassans kontakt med den funktionshindrade, dokumenten beräknas ta ca 6 h att gå igenom och kommer att tillämpas på försök på bl a lokalkontoret i Borlänge och Göteborg Hisingen fr o m idag den 1 februari 2010. När jag hörde det sjönk hjärtat rejält på mig som har familjer i Borlänge och Göteborg Hisingen som idag möter ett enormt märkligt bemötande från lokalkontoren på plats. Med ett förhörsdokumnet på 91 sidor där varje fråga efterföljs av en ruta för handläggarens personliga rimlighetsbedömning lär situationen för dessa människor inte blir human.

Bild från presskonferensen.

Jag kommer att skriva mer om kassans handläggning i min blogg denna vecka. Det har dykt upp en hel del frågor i mina möten med handläggare runtom i landet som väckt en del diskussion och krav från vår sida. Mer om det senare.

Ha det så bra så länge!

Kram
Jessica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0