Falun och livet som funktionshindrad

Hej alla!

Denna vecka har jag varit i Falun tillsammans med ett antal av våra regionschefer för konferens. Med oss fanns även de tre nya stjärnorna - Embla, Eva och Fredrik. Under de tre dagar jag var med hann jag, mellan olika möten i Falun och Borlänge, med att prova på livet som både rullstolsbunden och synskadad. Det var otroligt intressant och väldigt givande. Vi spelade något som kallas för "fläskboll", som, trots det något osmakliga namnet, var superroligt och gick ut på att man, i rullstol, skulle få in en stor och mjuk boll in i mål. Självklart vann mitt lag. :)

Jag har egen erfarenhet av synskador då jag fram till för ett par år sedan hade kraftigt nedsatt syn och endast såg hjälpligt med linser. Efter en operation av en mycket kompetent expertläkare tillika professor har jag dock återfått en stor del av vad som kan kallas normal syn, även om jag inte ser precis som alla andra. En av mina största rädslor har alltid varit att jag ska bli blind så för mig tog det på många olika plan att plötsligt sitta med ögonbindel och försöka äta lunch och hälla upp vatten och sen ta sig från bordet.

Såhär såg det ut när VH assistans testade livet som funktionshindrad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0